| Veel gestelde vragen / 
        Leveringsvoorwaarden
 
        Wat houdt een optie in ?Een optie is een voorlopige claim op een datum waarop de artiest of band 
        waarin u geinteresseerd bent, beschikbaar is.
 Opties zijn 14 dagen geldig en komen altijd automatisch te vervallen. U 
        kunt binnen deze 14 dagen een verlenging van de optie aanvragen. U heeft 
        dus altijd 14 dagen de gelegenheid om te beslissen of u de optie wilt 
        omzetten in een definitieve boeking.
 Aan het plaatsen van een optie zijn geen kosten verbonden.
 Het is mogelijk, dat er binnen de optietermijn een tweede of zelfs derde 
        aanvraag binnenkomt voor een optreden op dezelfde datum. Indien deze 
        tweede aanvraag/optie direct kan worden omgezet in een definitieve 
        boeking, wordt kontakt met u opgenomen. U krijgt dan maximaal 1 dag de 
        gelegenheid om aan te geven of u wel of geen gebruik gaat maken van uw 
        optie voordat deze aan een ander gegund wordt.
 Hoe lang treedt een artiest of band op 
        ?Optredens van landelijk bekende artiesten met orkestband duren over het 
        algemeen 1x 30 minuten.
 Het kan zijn dat het programma van een artiest langer duurt, of dat de 
        artiest het dermate gezellig vindt, dat hij of zij langer doorgaat met 
        het optreden, maar dat is geheel afhankelijk van de artiest en/of de 
        omstandigheden. U mag daar nooit van uitgaan of recht aan ontlenen.
 Een bekende artiest, die wordt begeleid door een live-band (z.g. 
        mini-concert), staat meestal tussen de 45 en 75 minuten op het podium, 
        afhankelijk van de artiest. In een aantal gevallen wordt het voor- en 
        naprogramma verzorgd door de begeleidingsband.
 
 Bij live-bands wordt veelal uitgegaan van een periode van 4 uren, 
        waarbinnen een aantal sets wordt gespeeld. Deze sets kunnen worden 
        verdeeld in b.v. 3x 45 tot 3x 60 minuten, 2x 60 minuten, 4x 30/35 
        minuten, etc., afhankelijk van het programma van de band en uw 
        specifieke wensen.
 Let wel: deze 4 uren vallen buiten de tijd die nodig is voor het 
        op- en afbreken van de apparatuur.
 
 Bij avondvullende (bekende drive-in) shows is de speeltijd meestal 4 
        uren; in een aantal gevallen is dat 3 uren.
 
 Bekende dj's hanteren een draaitijd van 2 uren, waarbij gebruik wordt 
        gemaakt van de huisinstallatie van de lokatie.
 
 Minder bekende (lokale, of huis-) dj's draaien 'avondvullend', meestal 4 
        of 5 uren.
 
 Hoe zit dat met geluid en licht ?
 Geluid is van groot en meestal onderschat belang.
 Vrijwel elke artiest wordt geboekt inklusief eigen geluid. Dit kan een 
        zogenaamde "A" set zijn, met een capaciteit tot ca. 250 personen, een 
        "B" set, tot ca. 700 personen of een "C" set tot ca. 1250 personen. Let 
        hier goed op bij het afsluiten van de boeking.
 U bent overigens verplicht dit geluid te accepteren.
 Afhankelijk van het aantal personen en de afmeting van de zaal waar het 
        optreden moet plaatsvinden kan extra geluid nodig zijn. Dit kunt u niet 
        afwachten totdat het geluidsbedrijf van de artiest bij u voor de deur 
        staat, want meestal staat slechts de standaard-geluidsset voor de 
        artiest in de auto. Als de geluidsset berekend is op 250 personen, 
        terwijl uw lokatie ruimte biedt aan 1000 bezoekers, zit u met een 
        ernstig probleem. In het ergste geval zal de artiest weigeren op te 
        treden, omdat hij niet aan de kwaliteitscriteria kan voldoen, overigens 
        ongeacht uw verplichting tot het voldoen van de gage. U had dit immers 
        moeten aangeven op het moment van boeking.
 U moet het verwachte aantal bezoekers of gasten dus bij boeking van de 
        artiest of band aangeven, zodat het geluid hierop kan worden afgestemd !
 
 Let op: bij optredens in de buitenlucht gelden andere criteria dan in 
        een zaal, café, of partycentrum.
 In verband met de ontbrekende acoustiek (geen reflecties van muren en 
        dak) moet vaak de capaciteit van de geluidsinstallatie verdubbeld 
        worden, t.o.v. van een installatie bij binnen-gebruik voor eenzelfde 
        aantal bezoekers.
 Slechts bij uitzondering zal de artiest, cq zijn geluidsbedrijf, genegen 
        zijn gebruik te maken van een reeds aanwezige (huis) installatie, TENZIJ 
        dit tevoren - bij boeking- is overeengekomen.
 Het geluidsbedrijf 'prikt' in dat geval in op de aanwezige installatie, 
        maar gebruikt vrijwel ALTIJD de eigen mengtafel, effect-rack en 
        monitor-installatie.
 Ga er dus nooit gemakshalve van uit, dat de artiest wel gebruik zal 
        maken van uw spullen, of die van een aanwezige live-band, want in de 
        praktijk gaat die vlieger niet op !
 
 Een bekende artiest die 30 minuten optreedt, komt wel met eigen geluid, 
        maar niet met een lichtinstallatie. De kosten hiervan en de tijd die 
        nodig is om die installatie op te bouwen maken het optreden onnodig duur 
        en tijdrovend.
 
 De bekende live-bands treden altijd op met eigen geluid en een eigen 
        lichtinstallatie.
 Standaard is de capaciteit van de geluidsset meestal voldoende voor ca. 
        750 tot 1000 bezoekers.
 Het geluidssysteem kan natuurlijk altijd worden uitgebreid; overleg bij 
        boeking hoeveel bezoekers u verwacht, cq hoe groot de capaciteit van de 
        lokatie is (vooral van belang bij openlucht-optredens).
 Indien u b.v. voor een buiten-optreden, of een meerdaags evenement zelf 
        een geluidsbedrijf heeft ingehuurd, moet u dit aangeven !  De band 
        zal niet zonder meer gebruik kunnen of willen maken van b.v. mengtafel, 
        effecten, monitor-installatie, etc., ivm de specifieke wensen en/of 
        eisen die men stelt aan de apparatuur. Wèl zijn afspraken te maken over 
        het inprikken door geluidsbedrijf van de band op de aanwezige 
        installatie.
 Een uitzondering hierop vormen festivals of soortgelijke evenementen, 
        waarbij het geluid wordt verzorgd door 1 ingehuurd geluidsbedrijf. 
        Ombouwen naar een ander systeem is in die gevallen niet mogelijk, zodat 
        de band(s) dan geen keus hebben. Geef dit bij boeking echter wel aan en 
        maak duidelijke afspraken.
 
 DJ's draaien altijd via de huisinstallatie van de lokatie en worden 
        nooit geboekt inklusief eigen geluid, etc. Beschikt u niet over de in 
        het kontrakt vermelde apparatuur, neem dan tijdig kontakt op, zodat de 
        juiste spullen alsnog kunnen worden ingehuurd.
 
 In alle gevallen geldt, dat een deugdelijke stroomvoorziening een 
        must is. Let goed op, welke capaciteit er door de artiest of band 
        wordt gevraagd. Niets is erger, dan dat een optreden moet worden 
        onderbroken in verband met stroomproblemen !
 
 Bestaan er prijsverschillen ?
 Als 't goed is, betaalt u bij alle collega's hetzelfde voor de landelijk 
        bekende artiesten; daar zijn (wettelijk toegestane) afspraken over 
        gemaakt. Ziet u prijzen die aanzienlijk lager zijn dan bij andere 
        buro's, dan kunt u ervan uitgaan dat er iets niet klopt. Of er worden 
        verourderde prijzen gehanteerd, of er wordt gesjoemeld door bijvoorbeeld 
        de kosten van geluid buiten de gage te houden, of er wordt een 
        netto-gage vermeld, exclusief de bijkomende belastingen, sociale lasten, 
        etc. Kosten die u uiteindelijk toch moet betalen.
 U wordt gelokt met een lage prijs, maar met bijtelling van de 
        onontkoombare kosten zoals geluidshuur, betaalt u uiteindelijk 
        hetzelfde, of nog meer.
 Ziet u hogere prijzen? Dan betaalt u nodeloos teveel !
 Podium/beveiligingDe afmeting en afscherming van het podium zijn belangrijk voor een 
        artiest of band. Men heeft immers ruimte nodig om optimaal te kunnen 
        presteren, de toeschouwers moeten het optreden goed kunnen zien en 
        (belangrijk) het podium mag niet voor Jan en Alleman zonder meer 
        toegankelijk zijn, zodat het optreden niet door onverlaten kan worden 
        verstoord. De bekende artiesten eisen in hun kontrakt een zekere mate 
        van toezicht (security) tijdens het optreden. Zij zullen niet aarzelen 
        het optreden te beëindigen als zich ongeregeldheden voordoen. Bedenk, 
        dat u in dit geval toch gehouden bent de gage te voldoen en ook 
        aansprakelijk bent voor eventuele schade die door bezoekers wordt 
        toegebracht aan apparatuur en kleding van de artiest of band.
 Kleedruimte/eten en drinkenEen ruime, nette kleedkamer, voorzien van warm en koud stromend water en 
        toilet-faciliteiten in de direkte nabijheid zijn een noodzaak. U kunt 
        zich voorstellen dat artiesten en musici zich niet door een stampvolle 
        lokatie worstelen, op zoek naar een overvol toilet en daar in de rij 
        gaan staan.
 Zorg er dus voor, dat zij zich op een menswaardige manier kunnen 
        verkleden, gebruik kunnen maken van een schoon toilet en zich tijdens 
        pauzes kunnen terugtrekken in een rustige omgeving.
 Het gebruik van een bezemkast, drankopslag of invalidentoilet als 
        kleedkamer voor een artiest van naam en faam of een band van 6 personen 
        is echt niet meer van deze tijd.
 De verzorging van de inwendige mens is, 
        net zoals voor u ook voor de artiest(en) van belang. Meestel worden geen 
        extravagante eisen gesteld, die een zware aanslag doen op uw 
        drankvoorraad en incasseringsvermogen, maar voldoen eenvoudige zaken als 
        een krat bier, een krat gemengde frisdranken, koffie of thee bij 
        aankomst en vertrek, etc. Lees de zogenaamde riders (kontrakt-bijlagen) 
        van artiesten en bands goed door, daarmee voorkomt u onnodige en 
        vervelende discussies.
 Bij grotere producties wordt ook vaak gevraagd om een warme maaltijd de 
        crew. Denk hier niet te licht over, want de crewleden komen als eerste 
        en vertrekken als laatste, maken lange werkdagen en dat meerdere keren 
        per week. Patat, pizza en shoarma zijn geen maaltijden, zeker niet als 
        je dat 3 a 4x per week krijgt voorgeschoteld.
 Op- en afbouw tijden.Bij de tape-optredens van 1 x 30 minuten wordt de geluidsset circa 30 
        minuten vooraf aanvang van het optreden geïnstalleerd. Direct na het 
        optreden wordt de set afgebouwd. In sommige gevallen levert dit bezwaar 
        op. Het eerder dan wel later afbouwen is in overleg mogelijk tegen 
        betaling van een kleine vergoeding. Dit wordt ook wel wachttijd genoemd.
 Openbaar/beslotenDe term besloten optreden houdt in, dat het optreden niet bezocht kan of 
        mag worden door bezoekers van buitenaf, maar slechts door specifiek 
        genodigden. Denk daarbij aan b.v. bruiloften en partijen, diner, 
        bedrijfsfeest, verjaardagsfeest, etc. Sommige artiesten treden 
        uitsluitend op bij besloten feesten. Gok er niet op dat u hen met een 
        smoes kunt overtuigen van het besloten karakter van de avond, terwijl er 
        volop kaartjes zijn of worden verkocht, want dit wordt zorgvuldig 
        gecontroleerd.
 Artiesten en bands kunnen voor besloten avonden in de 
        familiesfeer (bruiloften, partijen) andere gages hanteren dan bij 
        openbare optredens. Dat heeft te maken met een afwijkend 
        belasting-regime voor dit soort optredens. Let wel, dit geldt alleen 
        voor artiesten die geen zelfstandig ondernemer zijn, want voor die 
        categorie gaat deze afwijkende regeling niet op.
 
 Voor openbare optredens wordt veelal entree gevraagd. Voor de gages van 
        artiesten, bands en dj's heeft dit geen effect, maar voor bepaalde 
        "grote namen" wel. Zij werken namelijk met een partage-regeling, hetgeen 
        inhoudt dat boven een tevoren vastgesteld garantiebedrag inklusief btw, 
        de band meedeelt in de entree-opbrengst. De verhoudingen kunnen 
        uiteenlopen van 50/50 tot 80/20 (80% voor de band.....). De 
        entree-opbrengst wordt nauwlettend gecontroleerd door een medewerker van 
        de band en het partage-deel dient gedurende het optreden contant te 
        worden voldaan.
 
 Wat houdt de term uitkoopgage in ?
 Alle artiesten worden door ons aangeboden voor een uitkoopprijs. Bij een 
        uitkoopprijs zijn alle sociale lasten, premies volksverzekering etc. bij 
        de gage inbegrepen. Wij dragen zorg voor de afdrachten aan 
        desbetreffende instanties. Een boekingsburo dat uitkoopprijzen hanteert, 
        dient te beschikken over een zogenaamde 'Beschikking', uitgegeven door 
        het Ministerie van Financiën. Daarmee wordt het buro aangemerkt als 
        inhoudingsplichtig werkgever en U wordt gevrijwaard van de 
        administratieve rompslomp en verplichting tot afdracht van de lasten.
 Dit in tegenstelling tot netto-gages, waarbij u als opdrachtgever zelf 
        verantwoordelijk bent voor de verloning van betreffende artiest of band.
 Let wel: alle uitkoopgages zijn altijd exclusief btw !
 Voor artiesten en bands is dat 6%, voor dj's en drive-in shows meestal 
        19%.
 Het lage tarief mag worden gehanteerd voor dj's, als zij aantoonbaar 
        b.v. platen hebben uitgebracht en daarmee worden aangemerkt als 
        'artiest'.
 Alle kosten die nodig zijn voor het realiseren van een optreden en die 
        bij de totale gage zijn inbegrepen vallen onder het lage tarief, dus ook 
        b.v. geluidshuur voor een artiest of band.
 Krijgt u een separate faktuur van geluid voorgeschoteld, of huurt u dat 
        zelf in, dan betaalt u 19% btw.
 
 Hoe laat kan ik de artiest of band verwachten ?
 Het geluid van een artiest arriveert meestal 60 tot 30 minuten voor 
        aanvang van het optreden; bij bands is dat meestal 2 tot 3 uur voor 
        openstelling van de lokatie voor publiek. Als u wilt dat het geluid van 
        een artiest eerder staat opgesteld, b.v. 2 a 3 uur voor aanvang van het 
        optreden, dan betaalt u daarvoor extra kosten, onder de noemer 
        'wachturen'. Daaraan valt niet te ontkomen, dus bedenk vooraf of het 
        geluidsbedrijf de mogelijkheid heeft om kort voor het optreden de 
        apparatuur op te bouwen, of dat deze aktiviteiten niet gewenst of 
        mogelijk zijn.
 Geef het geluidsbedrijf ook daadwerkelijk de tijd die ze nodig hebben om 
        op te bouwen, zoals die staat vermeld op het kontrakt. Sneller lukt 
        meestal echt niet en druk uitoefenen leidt tot onnodige stress en 
        problemen. Zorg dat er tijdig iemand aanwezig is om toegang te 
        verschaffen tot de lokatie.
 
 De artiest zelf arriveert meestal 30 tot 15 minuten vooraf aanvang van 
        het optreden.
 Een band arriveert meestal 60 tot 45 minuten voor openstelling van de 
        lokatie, voor de zg. soundcheck; het uittesten van de apparatuur.
 Een dj arriveert meestal kort voor aanvang van het optreden.
 
 Hoe lang tevoren moeten we boeken ?
 Afhankelijk van de populariteit van een artiest of band adviseren wij u 
        zo ver mogelijk van tevoren opties te plaatsen of te boeken. Een periode 
        van een jaar vooruit, zeker op gewilde data als Koninginnedag, Paas, 
        Pinkster, Kerstmis, Oudejaarsnacht, of een speciale datum (20/05/2005) 
        etc.is niet ongewoon.
 
 Veel hogere gages.
 Voor specifieke data als Kerstmis (1e Kerstdag) of Oudejaarsnacht vragen 
        artiesten of bands soms een hogere gage.Bij Oudejaarsnacht kan dat 
        oplopen tot 200 of 300% van de normale gage.
 
 Een bepaalde artiest of band staat niet op de site.
 Ons bestand is zeer uitgebreid, maar het is uiteraard mogelijk dat u een 
        artiest of band of dj niet op onze site kunt vinden. Dat betekent echter 
        niet, dat u deze artiest, band of dj niet bij ons kunt boeken. Vaak 
        ontbreekt een goede foto of recente bio, waardoor wij betreffende act 
        niet op onze site kunnen of willen (!) plaatsen.
 
 
  
    
      | Leveringsvoorwaarden 
        1.     De kosten, te 
        heffen door het bureau voor muziekrechten BUMA/STEMRA te Amstelveen 
        komen voor rekening van Kontraktant 1. 
        2.    Kontraktant 2 
        is verplicht zich te houden aan de voorschriften, instructies en 
        aanwijzigingen van Kontraktant 1 en verbindt zich naar beste kunnen op 
        te treden. Indien Kontraktant 2 een groep musici betreft zal de groep 
        het recht hebben het geluidsvolume te produceren zoals bij deze groep 
        gebruikelijk is. Als Kontraktant 1 desondanks het optreden voortijdig wenst te beëindigen 
        is hij/zij alsnog gehouden het (de) gehele overeengekomen bedrag op het 
        overeengekomen tijdstip(pen) uit te betalen.
 
        3.     Kontraktant 1 
        verklaart met de prestaties van Kontraktant 2 alleszins bekend te zijn. 
        4.     Kontraktant 2 
        verplicht zich ervoor zorg te dragen dat de groep/artiest(en) tijdig 
        aanwezig is/zijn. 
        5.     Indien 
        Kontraktant 2 op weg naar de aan ommezijde plaats van optreden 
        moeilijkheden ondervindt, van welke aard dan ook, waardoor de 
        mogelijkheid ontstaat dat hij/zij niet, of niet op tijd aanwezig kan 
        zijn dient hij/zij onverwijld Kontraktant 1 te waarschuwen. 
        6.     Alle 
        (gerechts)kosten die voor één der Kontraktanten ontstaan door 
        kontraktbreuk komen ten laste van de Kontraktant die deze breuk heeft 
        veroorzaakt. 
                 Tevens is de 
        kontraktverbrekende Kontraktant gehouden alle schade te vergoeden die 
        voor de andere Kontraktant zal ontstaan, zulks in de meest uitgebreide 
        zin, daaronder begrepen de kosten van exploten, procedures, 
        rechtskundige bijstand alsmede de wettelijk vastgestelde rente. 
        7.     Het zonder 
        opgave van geldige redenen niet nakomen van deze overeenkomst heeft een 
        onmiddellijk opeisbare boete van één keer de uit te keren gage tot 
        gevolg inclusief de wettelijk verplichte B.T.W., hierop uitgezonderd die 
        gevallen die volgens de wet aangemerkt worden als “force majeur”. Indien 
        het optreden geen doorgang kan vinden doordat de vergunningen daartoe 
        ontbreken, of dat er niet opgetreden kan worden doordat er geen 
        voldoende voorzieningen zijn getroffen als het een buitengebeuren 
        betreft en het optreden kan niet doorgaan wegens of politie verordening 
        of slecht weer, wordt dit niet als “force majeur” beschouwd en is 
        Kontraktant 1 derhalve gehouden het volledig overeengekomen bedrag uit 
        te betalen aan Kontraktant 2. 
        8.     In gevallen 
        van niet voorzien omstandigheden zoals ziekte van één of meer 
        geëngageerden dient Kontraktant 1 onmiddellijk te worden ingelicht. 
        9.     Kontraktant 2 
        kan nimmer aansprakelijk worden gesteld voor schade aan gebouw, inboedel 
        etc. 
        10.   Indien 
        Kontraktant 1het aan ommezijde vermelde optreden afzegt is hij/zij 
        verplicht de volgende bedragen te betalen aan Kontraktant 2:  
                 a) vijftien 
        (15) dagen of minder vóór de aan ommezijde vermelde datum 100% (honderd 
        procent) van het aan ommezijde vermelde All-in bedrag,  
                 b) dertig 
        (30) dagen of minder, maar meer dan vijftien (15) dagen vóór de aan 
        ommezijde vermelde datum 75% (vijfenzeventig procent) van het aan 
        ommezijde vermelde All-in bedrag, c) vijfenveertig (45) dagen of minder, maar meer dan dertig (30) dagen 
        vóór de aan ommezijde vermelde datum 50% (vijftig procent) van het aan 
        ommezijde vermelde All-in bedrag,
 d) zestig (60) dagen of minder, maar meer dan vijfenveertig (45) dagen 
        vóór de aan ommezijde vermelde datum 25% (vijfentwintig procent) van het 
        aan ommezijde vermelde All-in bedrag,
 e) Na het (mondeling) overeenkomen van dit kontrakt, maar meer dan 
        zestig (60) dagen vóór de aan ommezijde vermelde datum 15% (vijftien 
        procent) van het aan ommezijde vermelde All-in bedrag met een minimum 
        van 150 Euro excl. B.T.W.
 
        11.   Wanneer schade 
        wordt toegebracht aan de apparatuur , vervoermiddelen, 
        muziekinstrumenten of andere eigendommen van de groep/artiest(en) is 
        Kontraktant 1 verplicht deze schade te vergoeden en wel binnen één maand 
        nadat deze schade is toegebracht, uit te betalen door Kontraktant 1 aan 
        Kontraktant 2, tegen nieuwwaarde. Onder schade is tevens te verstaan een exploitatieverlies.
 
        12.   Kontraktant 2 
        heeft t recht met behoud van de volledige gage, om het optreden ter 
        plaatse niet te doen als de veiligheid van de artiesten, geluidsmensen 
        en of tourmanager niet voldoende is gewaarborgd. Dit zal altijd ter bepaling van de artiest en/of tourmanager zijn.
 
        13.   Eventuele 
        tussentijdse wettelijke verhogingen/wijzigingen en belastingen en/of 
        premies worden aan de opdrachtgever doorberekend. 
        14.   Geschillen 
        voortkomende uit deze overeenkomst zullen zonder uitzondering worden 
        voorgelegd aan de bevoegde rechter in of nabij de vestigingsplaats van 
        Kontraktant 2. 
        15.   Kontraktant 2 
        behoudt zich het uitdrukkelijke recht voor in geval van radio of TV 
        optreden dan wel de opnamen daarvoor, plaat- en/of video-opnamen, 
        buitenlandse tournee of welke promotionele verplichting dan ook deze 
        overeenkomst te verplaatsen na onderling overleg. Kontraktant 2 kan 
        nooit aansprakelijk worden gesteld voor gemaakte kosten van Kontraktant 
        1, indien Kontraktant 2 zich dient te beroepen op dit artikel. 
        16.   Kontraktant 1 
        staat garant voor de veiligheid van de groep/artiesten, roadcrew en 
        (tour)manager(s) en is aansprakelijk voor alle persoonlijk letsel en de 
        daaruit voortvloeiende kosten, daaronder begrepen exploitatieverlies, 
        voor zover letsel is veroorzaakt door publiek en/of personeel van 
        Kontraktant 1 dat zich in de zaal, op het terrein, op het podium en/of 
        in de kleedkamers bevindt.  
        17.   Indien één der 
        Kontraktanten aanleiding heeft te mogen stellen dat de andere 
        Kontraktant zich niet aan de bepalingen van deze overeenkomst gehouden 
        heeft, doet de hiervoor bedoelde Kontraktant daarvan binnen vijf (5) 
        dagen melding per aangetekend schrijven aan de andere Kontraktant. 
        18.   Het is 
        opdrachtgever niet toegestaan rechtstreeks in contact te treden met 
        Artiesten die worden vertegenwoordigd door Kontraktant 2 aangaande 
        (vervolg-)boeking(en) en/of gages. 
          |  Verder nog vragen ???Neemt u gerust kontakt met ons op !
 
 |